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MAMEL'S ANTHEM SONG BY MAURIZIO MARCHINI #ItalianGp
And so again for this year, Mameli's anthem at the Mugello circuit will be sung by an internationally renowned tenor. His name is Maurizio Marchini, born in Rimini with a passion for music. A trumpet player at the age of 7, in 2007 he completed his undergraduate studies in singing and musical disciplines at the L. Cherubini Conservatory of Florence, proposing to the commission a "mixed" thesis (singing and theoretical discussion), entitled: "The melodic language in the love duet of the first picture of Bohème."
But that is not all because the tenor has performed in numerous private concerts, including for famous international artists, including John Legend and Leona Lewis.
In 2020, during the Covid period, he consecrated himself throughout Italy with his "Nessun dorma" sung from the balcony that went viral in a matter of hours, garnering compliments from Barbara Straisand and Nicole Kidman, among others.
And now the tenor from Rimini is ready to make the entire Mugello circuit sing and thrill with his voice that will warm the hearts of all motorsport fans.
PROGRAMMA UFFICIALE #ItalianGP
Visualizza il programma ufficiale del Gran Premio d'Italia Brembo 2024.
BENVENUTI AL GRAN PREMIO D'ITALIA 2024
Dopo aver fatto tappa in Francia e in Spagna il Motomondiale torna in Italia. Per un altro anno la MotoGp, dal 31 maggio al 2 giugno 2024, scende in pista sul circuito del Mugello, dove si corse la prima gara nel 1976.
Un circuito moderno lungo 5.245 metri dove i piloti raggiungono velocità inferiori a 100 km/h solo nella curva alla fine del rettilineo e allo stesso tempo vengono raggiunte le velocità più alte di tutto il campionato, superando i 350 km orari.
Il rettilineo verso il traguardo è il luogo in cui avvengono più sorpassi. Un altro punto di sorpasso è il cambio di direzione tra Casanova e Savelli, e in frenata per la curva del Correntaio, dove si ricorda il sorpasso di Jorge Lorenzo a Marquez nel GP del 2014.
E se le aspettative sono queste, il gran Premio d’Italia diventa un qualcosa di imperdibile. Di seguito il programma delle gare e quello con tutti gli appuntamenti per il pubblico.
Le prove libere al venerdì
Si parte alle 10:45 di venerdì 31 maggio con la prima sessione di prove libere che durerà 45 minuti. Le FP1 della classe regina saranno precedute dalle FP1 di MotoE, Moto3 e Moto2. Poi nel pomeriggio i piloti della top-class torneranno in pista per le FP2 il cui inizio è in programma alle ore 15:00. Anche in questo caso prima ci sarà la seconda sessione di prove libere della classe delle moto elettriche, della Red Bull MotoGp Rookies Cup, della classe di minor cilindrata e della classe di mezzo.
Le qualifica e la Sprint Race del sabato
I piloti della MotoGP tornano poi in azione sabato 1 giugno alle 10:10 quando va in scena la mezzora di prove libere che precede le qualifiche che inizieranno alle 10:50 con la Q1 e proseguiranno con la Q2 a partire dalle 11:15 e stabiliranno la pole position e la griglia di partenza della Sprint Race.
Sabato di scena anche le FP3, le qualifiche di Moto3 e Moto2, nonché le due gare della MotoE e gara1 della Red Bull Rookis Cup in programma alle 17:00.
La gara di domenica
L'atto conclusivo del weekend, settimo appuntamento del Mondiale della MotoGP 2024, va in scena domenica 2 giugno con la gara tradizionale da 23 giri. Il warm-up è alle 9:40, preceduto da gara 2, alle 8:45 della Red Bull Rookies Cup, mentre la partenza della gara della classe regina del Gran Premio d'Italia è fissata alle ore 14:00. Questo difatti l'orario in cui i piloti della top class scatteranno dalla griglia di partenza del tracciato italiano per disputare la settima gara stagionale. Alle 11:00 invece il via della gara della Moto3 e alle 12:15 la partenza della corsa della Moto2.
Le colline in festa e la pit lane solidale
I protagonisti però non saranno solo quelli che scenderanno in pista, ma anche tutti quelli che coloreranno le colline intorno al circuito.
Colline ma non solo perché la Woodstock dei motori vi dà anche appuntamento per musica e grigliate nei 100 ettari di parco con aree attrezzate per campeggio e BBQ. I vari fan club di Guido Pini, idolo locale, Vr46, Pirro e Morbidelli completano il quadro perfetto.
I cancelli aprano al giovedì pomeriggio dove la stessa sera troviamo nel paddock la pit lane solidale fissata alle 17:45.
Gli appuntamenti per il pubblico
Si parte giovedì 30 maggio dove l’appuntamento è alla Curva San Donato. Qua sono state installate 5 arnie per le api impollinatrici. Ed è proprio qui i piloti diventeranno i veri protagonisti della scena. Gli specialisti delle due ruote dovranno riconoscere la differenza tra l’ape regina e l’ape operaria e dovranno distinguere il miele dal polline.
Il giorno seguente, venerdì 31 maggio, sul palco si alterneranno personaggi di fama internazionale. Mentys & Fyrex, Ale V., Giada Brincè, Albert Marzinotto, Geo From Hell, Alex the voice solo per citarne alcune. Ma la festa continuerà anche sabato 1 giugno dove sarà il turno di I.g.n.a, Marco Melandri, N.4C., Geo From Hell, Tommy vee e Luca Daffrè.
Sempre sabato, alle 11:45, ci sarà la Heroe’s Walk mentre domenica mattina alle 10:00 la Rider’s Fan Parade.
Prima della gara della MotoGp l’inno di Mameli verrà cantato dal tenore riminese Maurizio Marchini. La festa del Gran Premio d’Italia però non si ferma con la bandiera a scacchi. Come da tradizione torna infatti l’invasione di pista con i tifosi che potranno arrivare fino ai piedi del podio per salutare i propri beniamini e per ballare sulle note del dj internazionale Ilario Alicante.
MotoGP riders turn beekeepers for a day at the Italian Grand Prix
The Italian MotoGP kicked off with the inauguration of the Mugello Circuit Curva San Donato in the presence of Circuit Director & CEO Paolo Poli, Dorna CEO Carmelo Ezpeleta, and a number of excited MotoGP, Moto2, Moto3 and MotoE riders.
On Thursday, when all engines were still silent, the heroes on two-wheels found themselves at one of the most beautiful turns of the Mugello Circuit, the Curva San Donato, as beekeepers.
The Ferrari plant, which has always valued sustainability, installed 5 hives full of pollinating bees in May. The riders themselves then became the main characters of the scene at the Curva San Donato itself, which was painted black and yellow for the occasion. Supported by a local beekeeper, they were able to identify the queen bee from the worker bees and the honey from the pollen. The riders were also asked to get creative and draw pictures of bees on a board, calling attention to these ever so important little insects who happen to be responsible for 80% of the pollination of all living plant species.
Paolo Poli, CEO and Director of the Mugello Circuit, emphasized the importance of biodiversity, not only in this circuit, but throughout our entire world: “Public opinion watches us all over the world. Our sport can become a privileged platform to send out important messages, such as the importance of the environment. At Mugello, we have always tried to make our contribution to preserve the beauty of our Tuscan Hills territory. Mugello has a green soul and every year we intervene with concrete actions. We thought about incentivizing the biodiversity of our wonderful park where so much of our ecosystem lives. Everything starts with the main element of nature: bees, the beings from which everything develops. And we tried to find an iconic location to enable them to do their job in harmony with a green environment. The image we want to project is one where both MotoGP and the Mugello Circuit are keenly aware of sustainability, nature, and our future”.
Gran Premio d’Italia MotoGP è di casa al Mugello! Appuntamento per il 31 Maggio, 1-2 Giugno.
Il momento di scaldare i motori è vicino, la MotoGP sta per arrivare nel circuito del Mugello. Il tempio delle corse su due ruote si prepara ad accogliere il Gran Premio d’Italia dal 31 Maggio all’1-2 giugno. Preparatevi a immergervi in un'esperienza mozzafiato, una storia di passione e sfide che si rinnova ogni anno.
Il Circuito del Mugello è infatti una delle piste più amate e impegnative del campionato MotoGP, ed ha una lunga storia nel mondo delle corse motociclistiche. La sua prima edizione del Gran Premio d'Italia MotoGP si è tenuta nel lontano 1976, ed è diventato un appuntamento fisso dal 1994. Nel corso degli anni, il circuito ha ospitato numerose edizioni competitive, diventando così un'icona nel panorama motociclistico per il suo tracciato “old school!” oltre alla bellezza delle colline toscane circostanti.
La pista toscana è famosa per il suo lungo rettilineo, che misura 1.141 metri. Questo richiede una potenza motore considerevole e, naturalmente, un sistema frenante eccellente per non perdere quanto guadagnato in velocità. Fortunatamente, le restanti 14 curve del tracciato consentono ai dischi in carbonio di raffreddarsi adeguatamente.
Il circuito si estende per 5 chilometri e 245 metri. Durante la gara di MotoGP, che prevede 23 giri, si affrontano 9 frenate lungo il percorso, che rappresentano il 29% del tempo di gara. Tra le staccate più complesse si trova quella subito dopo la curva 1, dove i piloti devono passare da 342 a 97 km/h in soli 306 metri, coprendo tale distanza in soli 5,6 secondi. Un'altra curva impegnativa è l'ultima, la curva 15, in cui i piloti devono ridurre la velocità da 272 a 109 km/h in 227 metri, impiegando solamente 4,6 secondi.
Proprio per questo motivo che il Gran Premio d'Italia è una scarica di adrenalina pura e, con il passare degli anni, il tracciato ha visto alcune delle imprese più memorabili dei piloti italiani storia. Nomi come Loris Capirossi, Max Biaggi, Valentino Rossi, Andrea Dovizioso e Danilo Petrucci sono entrati nella leggenda del motociclismo grazie alle loro vittorie e alle loro sfide epiche sulla pista toscana. Oggi, è il turno dei giovani talenti italiani di farsi strada nel Motomondiale, dimostrando la loro abilità e conquistando successi in tutte le categorie.
Vincere al Mugello rimane il sogno di tanti piloti, a partire dagli italiani con Valentino Rossi che ha passato il testimone ai piloti della VR46 e dell’Accademy, primo fra tutti il due volte campione del mondo Pecco Bagnaia su Ducati. Per tutti il Mugello rimane il “Mugiallo”, per la marea gialla di tifosi che campeggiano sulle colline e affollano il paddock, anche se tanti saranno i fan club, senza contare la Tribuna Ducati al Correntaio e quella KTM alla Materassi. Quest’anno il Mugello parla italiano con la Ducati e l’Aprilia, Campione del Mondo in carica Pecco Bagnaia, il leader Jorge Martin sulla Rossa della Pramac o il terzo incomodo Marc Marquez nelle file della Gresini Racing, il team di Faenza. Il GP Di casa sarà un extra motivazione anche per Enea Bastianini, Marco Bezzecchi e i piloti dell’Aprilia, Maverick Vinales e Aleix Espargaro.
Tra i fan club sulle colline, le Tribune Ducati e KTM la festa è assicurata. La promozione sui biglietti in prevendita continua su tickeone.it e mugellocircuit.com.
Al via la Coppa Italia Velocità al Mugello
VALINT AND HASSID CLINCH RACE-2 HONOURS AT MUGELLO
Once again, the Ferrari Challenge Trofeo Pirelli Europe delivered excitement and adrenaline on the second day of racing, hosted at the Mugello circuit in Tuscany as part of the season opener. Winning the Trofeo Pirelli was Bence Valint (Ferrari Budapest - Rossocorsa) with Hendrik Viol (Scuderia Praha Racing) first in the Am class. Victories also went to Henry Hassid (Kessel Racing) in the Coppa Shell and Zois Skrimpias (Ineco – Reparto Corse RAM) in the Coppa Shell Am. Andreas Bøgh-Sorensen (Formula Racing) claimed the top spot in the 488 class. In the paddock, Oliver Bearman, Reserve Driver for Scuderia Ferrari HP, was in attendance, while Andrea Bertolini, Ferrari Development Driver, served as the Race Advisor.
Trofeo Pirelli. The race remained tightly contested until the exhilarating final lap for the top four contenders. Bence Valint emerged as the victor, securing his second triumph in the Ferrari Challenge after his win last year at Misano. Accompanying the young Hungarian on the podium, who also produced the fastest lap in 1'50"139, were former Formula 1 driver Timo Glock (Autohaus Ulrich), runner-up, and Philipp Baron (Gohm Motorsport - Baron Racing Team) secured third place, having set the pole position for the day with a time of 1'47"202, over two seconds faster than the previous best performance ever achieved by a 488 Challenge Evo. Fourth was Luca Ludwig (MERTEL Motorsport), who was first past the chequered flag but was penalised for repeatedly exceeding the track limits, as were Glock and Baron.
No less exciting was the battle in the Trofeo Pirelli Am, where the win was claimed by poleman Hendrik Viol, for his maiden triumph in the Ferrari Challenge, ahead of Marco Zanasi (CDP - Pinetti Motorsport) and Claus Zibrandtsen (Formula Racing), winner of Race-1, who also produced the fastest lap in the class in 1'50"841.
Coppa Shell. Henry Hassid – returning to the Ferrari Challenge after several years away – began from pole position courtesy of a qualifying time of 1'49"037, holding on to the lead throughout the race to eventually cross the finish line first. Behind him, after a hard-fought challenge, were James Weiland (Rossocorsa) and Manuela Gostner (Ineco - Reparto Corse RAM). Alexander Nussbaumer (Gohm Motorsport - Haupt Racing Team), despite setting the fastest lap time of 1'51"751, narrowly missed out on a podium finish.
In the Coppa Shell Am, Zois Skrimpias sealed the win and the fastest lap in the class of 1'51"065, ahead of Andrea Levy (Rossocorsa), who started from pole, and Henrik Kamstrup (Formula Racing). Paolo Scudieri's (Sa.Mo.Car) comeback from twelfth on the grid saw him fall just short of a podium finish.
488. In the showdown among the drivers behind the wheels of the Ferrari 488 Challenge Evo, Andreas Bøgh-Sorensen (Formula Racing), came away victorious, taking the chequered flag ahead of yesterday’s winner Fabrizio Fontana (Formula Racing) and Christian Kinch (Gohm Motorsport - Herter Racing), seizing his second podium in as many days.
Challenge winning in GT. While the first round of the Ferrari Challenge 2024 was underway at Mugello, Eliseo Donno and Thomas Fleming – top protagonists of the 2023 season in the Maranello manufacturer's single-marque series – secured first and third place in the Silver Cup class of the GT World Challenge Europe Sprint Cup at Brands Hatch, alternating at the wheel of the AF Corse 296 GT3.
ENGSTLER AND VALINT, FIRST TRIUMPHS AT MUGELLO
The Ferrari Challenge Trofeo Pirelli Europe 2024 got underway at Mugello for its 32nd edition, with a 70-strong entry list and the new Ferrari 296 Challenge, the ninth car in the history of the Prancing Horse single-marque series. Special guest in the paddock Oliver Bearman, Reserve Driver Scuderia Ferrari HP.
The opening race at the Tuscan circuit witnessed Franz Engstler (Gohm Motorsport – Engstler) clinching victory in the Trofeo Pirelli category. In the Am class, the triumph went to Claus Zibrandtsen (Formula Racing). Victories for Tibor Valint (Ferrari Budapest - Rossocorsa) in the Coppa Shell and Andreas König (Gohm Motorsport - Haupt Racing Team) in the Coppa Shell Am, while Fabrizio Fontana (Formula Racing) took top honours among the drivers in the class dedicated to the Ferrari 488 Challenge Evo.
Trofeo Pirelli. Franz Engstler, champion of both the Coppa Shell 2022 and the Trofeo Pirelli Am 2023, made his debut in the main Ferrari Challenge series with a win at the end of a gripping race, which ended behind the Safety Car after a mid-pack collision – without consequences for the drivers – some three minutes before the race’s conclusion. Bence Valint (Ferrari Budapest – Rossocorsa) closely trailed in second place, while Timo Glock (Autohaus Ulrich) secured third. Glock initially crossed the chequered flag first but received a five-second sanction for exceeding track limits during an overtaking move at the start. The former Formula 1 driver, making his Ferrari Challenge debut, set the fastest time in qualifying with 1'47"199, then later in the race with a 1'49"618 marker.
It was a tight battle in the Trofeo Pirelli Am, with Claus Zibrandtsen getting the better of the day's pole-sitter, Marco Zanasi (CDP - Pinetti Motorsport). The Danish driver also picked up the bonus point for the fastest lap in the class with 1'50"997. Third place on the podium went to Hendrik Viol (Scuderia Praha Racing).
Coppa Shell. The victory was claimed by Tibor Valint, making his return to the Ferrari Challenge after 14 years' absence, thanks to an excellent start that allowed him to overtake pole-sitter Alexander Nussbaumer (Gohm Motorsport - Haupt Racing Team). Valint, who set the fastest lap time of 1'50"482, maintained a commanding lead in the race, crossing the finish line ahead of Henri Hassid (Kessel Racing) and John Dhillon (Graypaul Nottingham).
In the Coppa Shell Am, Andreas König recovered from third position on the grid to claim the win, with a fastest lap of 1'53"040, ahead of poleman Zois Skrimpias (Ineco - Reparto Corse RAM) and Paolo Scudieri (Sa.Mo.Car).
488. Fabrizio Fontana of Formula Racing asserted his dominance in the class dedicated to the Ferrari 488 Challenge Evo, clinching victory in his series debut by converting pole position into a triumphant finish, ahead of the two Swedes, Christian Kinch (Gohm Motorsport - Herter Racing) and Tommy Lindroth (Gohm Motorsport - Baron Racing Team).